Velkommen til Ålen - Gjøl Landsbybus
Velkommen til landsbybussens hjemmeside, hvor vi løbende samler oplysninger og nyheder om bussen.
Det bliver muligt at booke sin tur med bussen, her på siden.
Seneste nyheder:
Foreløbig status på forsøg
Gjøl Landsbybus – Ålen har nu været i gang i 8 måneder. Vi startede op i august 2025 og ved årsskiftet havde ålen haft omkring 350 passagerer svarende til i gennemsnit 18 passagerer pr. uge. Dette antal passagerer pr. uge er fortsat i 2026, hvor vi efter 14 uger har haft 17 passagerer pr. uge. I vores budget og ansøgning til trafikstyrelsen havde vi skønnet et årlig passagertal på 1.000 svarende til 19 passagerer pr. uge, hvilket vi et tæt på at kunne opfylde.
Brugerne af Ålen er primært de unge, der benytter bussen i forbindelsen med idræt og besøg i Biersted og Aabybro. Vi har nogle enkelte pendlere, der bruger bussen til og fra arbejde. Der er med Ålen således masser af uudnyttet transportmuligheder. Derfor arbejder vi løbende på at gøre opmærksomt på de muligheder Ålen giver os alle. De samme gælder mulighederne for at benytte Ålen til samkørsel på tidspunkter, hvor Ålen
ikke kører efter køreplanen. Der har kun været ekstrakørsel af den type 2 gange i 2025 og 3 gange i 2026. Lige nu arbejder arbejdsgruppen bag Landsbybussen på forskellige muligheder, for at vi kan benytte bussen lokalt og understøtte nogle af de aktiviteter, der foregår på Gjøl. Vi er i dialog med Kildevangen om at kunne benytte bussen i forbindelse med nogle af deres månedlige arrangementer f.eks. fællesspisning og banko. Ålen kunne også være bybus i forbindelse med fællessangs arrangementer i Sognegården. Vi snakker også om, at Ålen kunne køre en ugentlig indkøbstur til Brugsen for de Gjølboere, der ikke selv har mulighed for at komme frem og tilbage for at handle – mulighederne for at bruge bussen er mange.
Husk også at du kan leje bussen om søndagen for 3 kr. pr. km. Eneste krav er at chaufføren er en af de frivillige chauffører tilknyttet Ålen.
Frem til nytår kørte Ålen efter en fast køreplan, hvor alle ture blev gennemført uanset om der var reservationer. Dette gav en del tomkørsel, hvorfor vi fra årsskiftet ændrede dette, så det kun er den første tur, der kører mandag – fredag uanset, om der er reservationer eller ej. Øvrige ture køres kun, når der er reserveret plads via Conventus på Ålens hjemmeside eller via en sms til Ålen telefon.
At vi har kunnet drive bussen i de seneste 8 måneder, skyldes en trofast skare af frivillige chauffører på omkring 30 personer, der bakker op om projektet og bruger fritid for at tage en tørn på landevejen med Ålen. Stor tak til alle for jeres engagement. I perioden har der været en lille udskiftning i chaufførgruppen, fordi nogen er flyttet eller fået andet arbejde. Vi vil gerne op på 35 chauffører, så vi kan holde fast i ca. 1 vagt pr. måned. Så har du lyst til at være frivillige chauffør skal du bare kontakte arbejdsgruppen. Så sørger vi for ”oplæring” i chaufførjobbet.
MVH
Arbejdsgruppen bag Ålen i samarbejde med Gjøl Borger og Erhvervsforening
Ålen havde en fin indvielse.
Rigtig mange havde fundet vej til parkeringspladsen ved skolen, hvor bussen holdt klar til at blive præsenteret. Vi var vel omkring 100 stk. Der var servering af vand/softice fra Ryå mejeri og popkorn. der var flere taler, blandt andet ved Borgmester Mogens Gade, som foretog den officielle indvielse sammen med formanden for Gjøl Borger- og Erhvervsforening, Keld Schumann.
Invitation til opstart på Gjøl Landsbybus
Mandag den 11. august kl. 16-18.
Ved Gjøl Skole.
Ja, kærkommen kollektiv trafik har mange navne. Efter 10 års forarbejde er vi nu klar til at starte et 3-årigt forsøgsprojekt, hvor mere end 35 frivillige chauffører skal drive den kommende landsbybus, som skal sikre Gjøl kollektive busforbindelser til Aabybro, når skolebussen ikke kører. Det skal fejres☺
Derfor inviteres du/I til, sammen med byen og arbejdsgruppen bag busprojektet, at være med til at markere opstarten på Landsbybussen. Vi ser frem til et par hyggelige timer med taler, prøveture i bussen, softice fra Ryå Mejeri og selvfølgelig godt vejr.
De bedste sommerhilsner og på gensyn
Jacob, Thomas, Annette, Søren, Lisbet og Keld
Arbejdsgruppen under Gjøl Borger- og Erhvervsforening
i samarbejde med Jammerbugt Kommune og med støtte fra Trafikstyrelsen